مهر نوشت: کاهش سفر به جزیره کیش از ابتدای شروع تعطیلات نوروز در اسفند ماه سال گذشته و سال جاری دلایل مختلفی داشت و دارد که مهمترین آن افزایش قیمت بلیط هواپیما و هتل، مراکز تفریحی و گرانی اجناس، واردات کالاهای درجه 3 و 4 چینی و تقلبی در بازارهای کیش بوده است.
علاوه بر آن از خرداد ماه به علت عدم برنامه ریزی مناسب، اعمال سلیقه های شخصی و بکارگیری نیروهای ناکارآمد و غیر متخصص در راس امور برای برگزاری جشنواره فستیوال جام جهانی برزیل و هفدهمین جشنواره تابستانی کیش، مسافران این جزیره هر روز از روز قبل با کاهش روبرو بوده است.
بر این اساس آژانس های مسافرتی نیز با هماهنگی چارتر کنندگان تصمیم گرفتند بلیط تهران به جزیره کیش را به قیمت 30 تا 40 هزار تومان کاهش بدهند و از سوی دیگر بلیط کیش به تهران بین 280 تا 320 هزار تومان بفروش برسانند تا جلوی ضرر و زیان خود را بگیرند.
قیمت فروش بلیط رفت و برگشت برای چارترکنندگان در مسیر تهران به کیش و بالعکس از سوی شرکت های هواپیمایی قبل از آزاد شدن 230 هزار تومان تمام می شد اما با آزاد شدن قیمت نرخ بلیط هواپیما و عدم نظارت دستگاههای مرتبط بازار سیاه بلیط هواپیما به ویژه در مسیر کیش به تهران بار دیگر رفته رفته ماهیت خود را نشان داده و هر پرواز با چند نرخ متفاوت اعلام می شود.
در این میان متضررشوندگان اصلی کیش شهروندان هستند که برای سفر به تهران باید مبالغ هنگفتی را بابت بلیط هواپیما متقبل شوند.
البته تقسیم بندی پروازها به درجه یک و دو و فرست کلاس در دیگر کشورها خیلی عادی است اما نوع هواپیما و خدماتی که در خارج از کشور به مسافران داده می شود قابل مقایسه با پروازهای داخلی ما نیست.
در همین رابطه سید مهدی ذکایی رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کیش در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این وضعیت آشفته و سردرگمی به چند نرخی بودن نرخ بلیط هواپیما بر می گردد. برای حل مشکل شرکت های هواپیمایی باید نرخ فروش بلیط پیشنهادی خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنند و تاکنون این عدم هماهنگی باعث شده است نرخ بلیط ساعت به ساعت با کاهش و افزایش مسافر تغییر کرده و چند نرخی بفروش برسد.
وی با اشاره به اینکه در 28 اردیبهشت نرخ بلیط هواپیما آزاد اعلام شد اما نرخی برای فروش مصوب نشده است، افزود: امروز چارتر کنندگان و دفاتر آژانس های فروش بلیط نیز بلاتکلیف هستند بر همین اساس شرکت های هواپیمایی باید هر چه زودتر نرخ فروش بلیط را در مسیرهای کوتاه و طولانی در کشور مشخص و به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام تا پس از تائید و مصوب شدن توسط سازمان هواپیمایی کشوری نرخ مصوب از طریق رسانه ها به کلیه روسای جوامع دفاتر خدمات مسافرت هوایی در کشور اعلام شود.
ذکایی تصریح کرد: آزاد شدن بلیط هواپیما در مسیرهای کوتاه و طولانی در داخل کشور نیز قطعا یک نرخ مصوب از سوی سازمان هواپیمایی کشوری را می خواهد در غیر این صورت هر شرکت هواپیمایی نرخ دلخواه خود را بفروش می رساند مانند همین مسیر هوایی تهران به کیش و بالعکس که باعث سردرگمی و آشفتگی مسافران و بلاتکلیفی دفاتر آژانس های فروش بلیط شده است.
رئیس جامعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کیش ابراز امیدواری کرد که سازمان هواپیمایی کشور هماهنگی های لازم را با شرکت های هواپیمایی انجام داده و با اندیشه و تدابیر سازنده هر چه زودتر به این وضیعیت پایان دهد.
نظر شما